Després de molts anys, he tornat a escriure per a cobla!

Una cosa era revisar obra de joventut, com he explicat a l'apartat anterior, i l'altra escriure obra nova, i em costava molt decidir-me (ja us podeu imaginar el que pot pensar un compositor, d'ell mateix: no fos cas que l'obra d'ara no fos millor que la d'abans, que a un jove se li perdonen moltes coses!). Però com que realment volia tornar a escriure per a cobla i em volia sentir més ben preparat, vaig buscar-me un professor de composició i instrumentació per a cobla que va ser en Francesc Cassú, el director de La Principal de La Bisbal i professor del Conservatori de Girona. Al mateix temps, a principis de 2008 havia escrit una obra en tres moviments per a gralla i orgue, anomenada "Suite Mediterrània" que va ser premiada en el Concurs de composició convocat per la Coordinadora de grallers de Vilafranca del més de Març d'aquell any [clica aquí per a més informació], i el premi em va donar prou confiança per a començar a escriure'n una versió per a cobla que vaig acabar el Maig de 2008, amb el mateixos tres moviments de l’obra amb gralla. Així doncs, d'aquesta forma indirecta i al cap de gairebé cinquanta anys, havia tornat a escriure per a cobla! No obstant, aquella adaptació directa no m'acabava d'agradar i vaig planejar reescriure l'obra i ampliar-la amb alguns moviments més, i fins i tot en vaig fer un primer esboç d'aquesta nova "Suite Mediterrània", però tot va quedar encallat perquè a continuació vaig tenir "l'accident", un daltabaix que em va tenir un parell d'anys apartat de la composició i en realitat, de quasi tot. Clica aquí per a conèixer detalls sobre aquest accident.

Renaixença

A principis de 2010 em vaig retrobar amb el Marc Riera, fagotista i amic meu de l'Esmuc, que és el flabiolaire de la Cobla Sabadell, i li vaig proposar d'escriure-li i dedicar-li una sardana obligada de flabiol, amb la petició de que la seva cobla me'n fés l'estrena, i quan vaig rebre l'acord seu i de la Cobla, em vaig posar a treballar en aquest repte i amb gran alegria vaig veure que me n'anava sortint. Finalment la vaig acabar i la cobla me la va estrenar. Assenyalo que, al ser una sardana obligada, vaig escriure la part de flabiol amb la segona tirada tant de curts com de llargs, variada respecte a la música de la primera tirada. També vull assenyalar que el títol d'aquesta obra fa una clara referència autobiogràfica, després de tot el trasbals i la recuperació encara en curs.


      Clica damunt del dibuix per a escoltar "Renaixença", interpretada a Canet de Mar en el concert de la Cobla Sabadell del 31 de Juliol de 2010, el dia de la seva estrena.


Suite Mediterrània


El Bosc de la Marquesa, a Tarragona.


Després de l'estrena de la sardana "Renaixença" a l'estiu de 2010, em vaig veure en cor de reempendre les classes amb el Francesc Cassú a l'Octubre, i vaig tornar a agafar la partitura de la "Suite" fent-li una sèrie de canvis substancials en cada un dels tres moviments originals i afegint-n'hi dos més al principi, de manera que va passar a ser una obra en cinc moviments

1. Preludi
2. Fuga
3. Sardana
4. Capvespre
5. Corranda

i d'una duració aproximada d'uns 14 minuts. A més, hi vaig afegir timbales i la "Suite" en aquesta versió va quedar pràcticament enllestida a començaments de 2011. El 13 de Maig de 2011 la Cobla del Conservatori de Girona, dirigida per en Francesc Cassú, em va fer una estrena parcial de l'obra en un concert a Girona. N'hi dic estrena parcial perquè per raons de minutatge del concert, em van tocar només els moviments 3, 4, i 5, i tampoc hi van incloure les timbales.



Va ser el mateix any però més endavant, quan vaig tenir l’oportunitat de fer l'estrena de la Suite Mediterrània completa i amb timbales. Això va passar el 20 de Novembre de 2011, en el concert del Memorial Joaquim Serra a la sala Oriol Martorell de l’Auditori de Barcelona. I encara va ser més estrena perquè, de fet, fins i tot vaig canviar el moviment del mig, substituint la Sardana per un altre moviment que vaig escriure en aquell moment i per tant, l'obra final ha quedat així:

1. Preludi
2. Fuga
3. Entre els pins arran de mar
4. Capvespre
5. Corranda

I per acabar d'arrodonir-ho, em van demanar que dirigís la Cobla, que en l'estrena de la meva obra, va ser la "Cobla Mediterrània".

Cliqueu aquí per veure'n el programa del concert.



     
      Cliqueu damunt del dibuix per a accedir a l'enregistrament en video de la "Suite Mediterrània", en versió de la Cobla Mediterrània i direcció de Francesc Rius, en el dia de l'estrena.
     


Alternativament, aquí teniu la pista d'audio del mateix concert, si ho preferiu.



Última hora:

  • Tinc dues sardanes més, escrites recentment i pendents d'estrena, si surten a la llum ja us ho faré saber.

  • A l'Argentina, a la Ciutat de Mendoza, la Agrupación Cultural Catalana de Mendoza va crear fa un parell d'anys una cobla, de nom "La Donya". Com que no tenen els instruments de la fila del davant, els han substituït per 4 saxos i 1 flauta (i els fiscorns també son saxos). Quan van començar em van demanar partitures meves i ara em segueixen tocant alguna obra. Aquí podeu escoltar la meva sardana "El darrer plor", que van tocar per Sant Jordi del 2012.

  • El 2012 s'escau el cinquantenari de la mort d'Eduard Toldrà, un dels grans en la composició de música per a cobla, i en aquesta avinentesa enguany s'està programant aquest autor amb més intensitat de l'habitual. Una curiositat és que Toldrà va escriure una sardana de nom "El Virolet" per a piano sol, sense escriure'n cap versió per a cobla. Com que l'obra m'agradava molt, he decidit de fer-ne jo la transcripció i orquestració per a cobla, i aquesta versió me l'ha estrenat la Cobla del Conservatori de Girona dirigida per Francesc Cassú, el 5 de Juny de 2012.

    - - - - - -


    Nota- Les partitures i particel·les de totes aquestes obres, les poso a la disposició de les Cobles que tinguin interès a tocar-les. Només cal que m'envieu un correu demanant-me-les.
    [a l'adreça: riusfrancesc(arroba)gmail.com]