Tècniques i recursos musicals





L'activitat física de l'intèrpret

  • Control muscular i prevenció de lesions
  • Aquí tenim uns fulletons amb uns "Consells bàsics per a evitar lesions en els músics", seguits d'uns exercicis d'estiraments i de columna cervical, per abans i per després de tocar, publicats pel "Institut de Fisiologia i Medicina de l'Art", de Terrassa, que és un lloc especialitzat en problemes funcionals del músic executant.

    Tothom coneix algun company que hi està anant o ha anat a la "Medicina de l'Art", per a solucionar aquella tendinitis, o aquell dolor, o aquella mà que s'adorm ....

    No és sempre la panacea, però com a mínim no et diuen: Això rai, deixi de tocar i faci una altra cosa!


  • Més prevenció de lesions
  • Aquest article, elaborat pel Conservatori Municipal de Música de Barcelona, el vaig trobar el Setembre de 2006 en un fòrum de discussió musical d’Argentina!
    He copiat la pàgina i clicant a la mà de l'esquerra el trobareu com a arxiu .pdf, perquè moltes vegades la informació d’un fòrum canvia o desapareix al cap de poc temps, però si voleu visitar aquest fòrum cliqueu aquí per anar a Club de Músicos, segurament hi trobareu altres coses interessants.


    La majoria de lesions es produeixen per moviments repetitius


  • Risc auditiu en els músics
  • És el títol d'un article aparegut al número de Febrer de 2009 a la Revista Musical Catalana, escrit per la Dra. Montserrat Bonet, metgessa especialista i professora de l'ESMUC, amb la col·laboració d'altres especialistes, que parla del risc professional de lesions i trastorns auditius en el músic.
    "L'oïda és el sentit més apreciat pel músic perquè és l'òrgan que recull la sensació sonora", comença dient aquest escrit.


    Com de costum, prevenir és millor que curar


  • Tècnica Alexander
  • Pàgina Web de la professora de Tècnica Alexander, Mireia Mora. A la pàgina hi trobem el següent comentari: ... "quan un músic toca un instrument està fent servir les mans i els braços, però també la respiració, l'atenció cap al seu entorn (altres membres de la formació, el públic), l'esquena, les cames, els peus, el coll...: totes les parts del cos estan interactuant entre elles. Malgrat això, molt sovint els músics estan tan pendents de les parts del cos que estan directament involucrades en l'execució musical (mans i braços en el cas dels violinistes, llavis en el dels instrumentistes de vent) que s'obliden d'escoltar la resta del cos".


  • Què pot passar si tenim un problema físic greu?
  • Un article que m'ha vingut de la "Fundación Música Abierta" ... "creada específicamente para fomentar la participación musical en personas con limitaciones físicas, cognitivas o sensoriales. Algunas de estas personas, debido a sus limitaciones, han visto mermadas sus posibilidades de tocar un instrumento musical, disfrutar de la danza o de la creación musical. La música es un bien cultural y social innegable que ha de hacerse accesible a todos los individuos para que se beneficien de sus cualidades educativas, terapéuticas, de regulación emocional y de mejora de las relaciones sociales".

    La historia d'aquest violinista ... ens deixa sense paraules. Llegiu.




    L'activitat de compondre

  • La por de compondre
  • Aquí hi ha el text original i la traducció al català d'un fragment del llibre EFFORTLESS MASTERY, de Kenny Werner, dedicat sobretot al millorament d’un mateix com a intèrpret, però on hi trobem també aquest curt i no obstant, molt interessant capítol dedicat a la composició. De fet, tot el llibre està molt bé.
    [es pot trobar a http://www.jazzbooks.com/]


    el desllorigador de la composició


  • Escriure música, semblant a fer volar un avió ...
  • Un article de Francesc Taverna-Bech, aparegut a la Revista Musical Catalana del setembre del 2009. Com que l'article tracta de la composició musical, que era el seu ofici, i el va escriure poc abans de deixar-nos (morí l'Abril de 2010), m'agrada pensar que és com una espècie de testament musical seu, condensat.


  • La inspiració musical i el compositor
  • Treball de recerca sobre la inspiració musical que vaig fer el 2003, és una panoràmica de la manera com els estudiosos i els propis compositors han vist el fenòmen de la inspiració a les diferents èpoques històriques. Arxivat primerament amb els meus treballs de recerca, ja que té relació amb l'activitat de compondre l'enllaço també des d'aquí




    Percepció auditiva

  • Entrenem-la i millorem-la amb aquests exercicis
  • Clica per a accedir a una pàgina de teoria musical amb diversos "Exercicis". Els més interessants per mí, son els de reconeixement d’intervals i d’acords. I si els trobes molt senzills, es poden fer més difícils a voluntat, on posa "Would you like to customize your exercise?"